Write a paragraph on your favourite festival with the help of the following points

Write a paragraph on your favourite festival with the help of the following points: [নীচের সূত্রগুলির সাহায্যে তােমার প্রিয় উৎসব বিষয়ে একটি অনুচ্ছেদ রচনা করাে:] 

Points: Your favourite festival-when held duration how it is celebrated its significance 

Ans:-

MY FAVOURITE FESTIVAL 

In our drab and dull life, festivals add a new colour, develop a sense of togetherness and enthuse people. Among the festivals of Bengal, I like Durga Puja most of all. It is observed in autumn and is the greatest festival of the Bengalis Durga Ma is the epitome of power and peace. festival lasts for four days and is celebrated with pomp and ceremony. People throng the well-decorated puja pandals in new clothes to get a glimpse of the idols. On the final or fourth day the idols are immersed in the river. We feel sad and wait eagerly for the next puja to come. The significance of a festival like Durga Puja is immense. The puja is the time for social get-togethers. Schools and colleges remain closed for many days during the puja. People of different religions join in this puja and a wonderful bond of amity and unity grows among all.

আমার প্রিয় উৎসব 

আমাদের একঘেয়ে নীরস জীবনে উৎসব এনে দেয় নতুন রঙের ছোঁয়া, একাত্ম হওয়ার মনােভাব গড়ে দেয় আর মানুষকে উদ্দীপ্ত করে। বাংলার সব উৎসবের মধ্যে আমার সবচেয়ে প্রিয় উৎসব হল দুর্গাপূজা। শরৎকালে এই উৎসব পালিত হয় আর এটি বাঙালিদের সর্বশ্রেষ্ঠ উৎসব। দুর্গা মা হলেন একাধারে শক্তি ও শান্তির মূর্ত রূপ। এই উৎসব চারদিন ধরে চলে এবং জাঁকজমকপূর্ণভাবে আচারঅনুষ্ঠান মেনে উদ্যাপিত হয়। সুসজ্জিত প্যান্ডেলে প্যান্ডেলে প্রতিমাকে একঝলক দেখবার জন্য লােকেরা নতুন জামাকাপড় পরে ভিড় জমায়। শেষদিন অর্থাৎ চতুর্থদিনে প্রতিমা নদীতে ভাসান দেওয়া হয়। আমাদের মন খারাপ হয়ে যায় এবং পরের বছরের পুজোর জন্য আমরা আগ্রহসহকারে প্রতীক্ষায় থাকি। দুর্গাপুজো উৎসবের তাৎপর্য সীমাহীন। দুর্গাপুজো হল সবার সঙ্গে সামাজিক মিলনের সময়। পুজোর সময় স্কুল কলেজ অনেক দিন ধরে ছুটি থাকে। বিভিন্ন ধর্মের মানুষ এই পুজোয় মেতে ওঠে আর সকলের মধ্যে গড়ে ওঠে আত্মীয়তা ও একতার এক অপরূপ বন্ধন।


Note: এই আর্টিকেলের ব্যাপারে তোমার মতামত জানাতে নীচে দেওয়া কমেন্ট বক্সে গিয়ে কমেন্ট করতে পারো। ধন্যবাদ।

Paragraph Writing
,

Leave a Comment

Your email address will not be published.