write a paragraph on how steel is prepared

WRITING SKILL | PARAGRAPH/PROCESS WRITING

Use the following flow chart to write a paragraph on how steel is prepared: [নীচের ফ্লো-চার্টটি ব্যবহার করে কীভাবে স্টিল প্রস্তুত হয় তার ওপর একটি অনুচ্ছেদ লেখাে:]

Flow chart : Collecting iron-ore-mixing with coke and lime-taken to blast furnace-melting under high temperature-pig iron-melting for purification by adding carbon-steel.

Ans:

PRODUCTION OF STEEL 

Steel is a very useful thing. It is manufactured in a big way in a factory. The production is done in the following way. At first, iron-ore is collected from mines. Next, it is mixed with coke and lime. The mixture is then taken to the blast furnace. There it is heated at a very high temperature. Thus, it is melted and pig iron is produced: At the next stage, the pig iron is purified by adding carbon to it and melting it. Now steel is obtained as the final product.

ইস্পাতের উৎপাদন 

ইম্পাত অত্যন্ত প্রয়ােজনীয় বস্তু। এটি কারখানায় বৃহদাকারে প্রস্তুত করা হয়। এর উৎপাদন নিম্নলিখিতভাবে হয়ে থাকে। প্রথমে, খনি থেকে লােহা-আকরিক সংগ্রহ করা হয়। এরপর একে কোক ও চুনের সঙ্গে মেশানাে হয়। এই মিশ্রণকে তখন ব্লাস্ট ফার্নেসে। (লৌহ আকরিক গলানাের চুল্লিতে) নিয়ে যাওয়া হয়। সেখানে একে খুব উচ্চ তাপমাত্রায় উত্তপ্ত করা হয়। এভাবে এটি গলে যায় এবং লােহাপিণ্ড তৈরি হয়। পরবর্তী পর্যায়ে, লােহাপিণ্ডের সঙ্গে কার্বন মিশিয়ে এবং তাকে গলিয়ে বিশুদ্ধ করা হয়। এখন, সর্বশেষ উৎপাদিত বস্তু হিসেবে ইস্পাত পাওয়া গেল।


Note: এই আর্টিকেলের ব্যাপারে তোমার মতামত জানাতে নীচে দেওয়া কমেন্ট বক্সে গিয়ে কমেন্ট করতে পারো। ধন্যবাদ।

PROCESS WRITING, Writing Skill

Leave a Comment

Your email address will not be published.